Toimintakertomus 2022

ELÄKKEENSAAJIEN KESKUSLIITON MIKKELIN PIIRI RY:N TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2022

YLEISTÄ

Piirin puheenjohtajana toimi Pekka Holopainen Joroisista ja varapuheenjohtajana Leena Teittinen Haukivuorelta. Piirin sihteerin tehtäviä hoiti Kari Otranen Joroisista. Taloudenhoitajana jatkoi Heikki Huttunen Mikkelistä. Piirin tiedottajana ja Eläkkeensaaja -lehden toimitusneuvoston jäsenenä toimi Jouko Metsälä Joroisista. Piirin jäsenmäärä 2022 alussa oli 2045 jäsentä ja 15.11.2022 1883. Jäsenmäärä supistui 262 jäsenellä. yli 10 %!

JÄSENISTÖ

Vuoden 2022 lopulla EKL:n Mikkelin piiri ry:een kuului 20 jäsenyhdistystä.
Piirin alueella toimivat seuraavat jäsenyhdistykset (suluissa jäsenmäärä 15.11.2022):
Anttolan Eläkkeensaajat ry, Mikkeli   (5)
Enonkosken Eläkkeensaajat ry   (99)
Haukivuoren Eläkkeensaajat ry, Mikkeli  (97)
Heinäveden Eläkkeensaajat ry   (42)
Hirvensalmen Eläkkeensaajat ry   (22)
Joroisten Eläkkeensaajat ry   (112)
Juvan Eläkeläisystävät ry   (31)
Kangasniemen Eläkkeensaajat ry   (96)
Kellarpellon Eläkkeensaajat ry, Savonlinna  (74)
Kerimäen Eläkkeensaajat ry   (174)
Mikkelin Eläkkeensaajat ry   (121)
Mäntyharjun Eläkkeensaajat ry   (164)
Naisvuoren Eläkkeensaajat ry, Mikkeli (184)
Otavan Seudun Eläkkeensaajat ry, Mikkeli  (93)
Pieksämäen Seudun Eläkkeensaajat ry  (143)
Punkaharjun Eläkkeensaajat ry  (81)
Puumalan Eläkkeensaajat ry  (41)
Rantasalmen Eläkkeensaajat ry  (91)
Savonlinnan Eläkkeensaajien Yhdistys ry (99)
Sulkavan Eläkeläisystävät ry  (115)

Piirin alueella on vielä yksi kunta, Pertunmaa, jossa ei ole EKL:oon kuuluvaa, toimivaa jäsenyhdistä. Myös entiset kuntataajamat Ristiina ja Suomenniemi Mikkelissä ovat vailla EKL:n yhdistystä.

HALLINTO

Piirihallitus kokoontui yhdeksän kertaa, niistä ensimmäinen oli järjestäytymiskokous. Pöytäkirjoihin merkittiin 132 pykälää.

Piirihallituksen jäsenet:
Puheenjohtaja         Pekka Holopainen (Joroinen)
Jäsenet   Varajäsenet
Mirjam Hämäläinen  Tuula Kosonen
Erkki Kehus                  Terttu Kehus
Ritva Keituri  Tuula Ukkonen
Aarno Laamanen  Pauli Laamanen
Anne Myyryläinen  Ismo Rahikainen
Pentti Pasanen  Matti Kosonen
Markku Pentikäinen  Harri Aalto
Stig Poikolainen  Markku Myyryläinen
Raimo Rautiainen  Eila Raitaranta
Leena Teittinen  Ritva Nikulainen

Piirihallituksen työvaliokunta kokoontui seitsemän kertaa ja pöytäkirjoihin merkittiin  pykälää.Työvalio-kuntaan kuuluivat puheenjohtaja Pekka Holopainen Joroisista, varapuheenjohtaja Leena Teittinen Haukivuorelta, sihteeri Kari Otranen Joroisista, taloudenhoitaja Heikki Huttunen Mikkelistä ja Piirin tiedottaja Jouko Metsälä Joroisista. Työvaliokunta kokoontui puhelinkokouksin. Myös TEAMS-kokousta käytettiin.

Piirin kilpailutoimikunnan muodostivat pj. Pekka Holopainen, Keijo Leppänen, Jouko Muhonen, Matti Karjalainen ja Sirpa Repo. Kilpailutoimikunta kokoontui yhden kerran puhelinkokouksena.

Koulutustoimikunnan muodostivat Leena Teittinen ja Matti Kosonen.

Piirin matkavastaavan tehtäviä hoitivat Ritva Keituri Otavan Seudun Eläkkeensaajista.

Bocciavastaavana Piirin puolesta on Piirin kisoissa toiminut Keijo Leppänen Pieksämäeltä.

Piirin toiminnantarkastajina toimivat Antti Lehkonen ja Markku Lahikainen, varalla Tapani Varjus ja Jouko Muhonen.

Varsinaiset kokoukset
EKL:n Mikkelin Piiri ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidettiin Savonlinnassa 21.4.2022. Pöytäkirjaan merkittiin 18 pykälää. Kokouksessa hyväksyttiin myös julkilausuma. tarjottiin ruokailu ja kahvit.
Kokousväelle
EKL:n Mikkelin Piiri ry:n sääntömääräinen syyskokous pidettiin Pieksämäellä 25.11.2022. Paikalla oli 23 äänivaltaista kokousedustajaa. Pöytäkirjaan merkittiin 20 pykälää.
Kokouksen alussa nautittiin keittoruoka ja kokoustauolla kahvit.

Edustukset
Liittokokouksessa 4.-5.11.2021 Turussa Pekka Holopainen valittiin EKL:n hallitukseen, hänen varalleen Hannu Karttunen, Liittovaltuustoon valittiin Pauli Laamanen, varalle Aarno Laamanen.

EKL:n liittohallituksen jäsen:
Pekka Holopainen, Joroinen  varajäsen: Hannu Karttunen, Otava

EKL:n liittovaltuusto:
Jäsenet:
Pauli Laamanen, Kerimäki
 varajäsenet 1. Aarno Laamanen, Kerimäki, 2. Pentti Pasanen, Savonlinna
Leena Teittinen  Mikkeli, varajäsenet 1. Anne Myyryläinen, Mikkeli,
2. Erkki Kehus, Pieksämäki

Eteläsavon Eläkeläisjärjestöjen neuvottelukunnassa edustajina olivat Pekka Holopainen, henk.koht. varajäsen Matti Kosonen, Kellarpelto ja Leena Teittinen Haukivuorelta, henk.koht. varajäsen Hannu Karttunen Otavasta.

Järjestökäynnit ja muistamiset

KULTTUURITOIMINTA
Kulttuuritoiminta oli pysähdyksissä koko vuoden.

KILPAILUTOIMINTA
Jäsenhankinta
Piirin jäsenhankintakilpailun kolme parasta olivat (palkittiin €:lla) 1. Puumalan ES
(50,00 €) 2. Mäntyharjun ES (30,00 €)  ja 3. Punkaharjun ES (20,00 €).
Ulkoilutapahtuman palkinto (20,00 €) meni Otavan Seudun ES:lle.

Boccia
Piirin bocciakilpailuista saatiin kilpailtua ulkoboccian joukkuemestaruuskilpailut 6.7. Heinävedellä, ulkoboccian parimestaruuskilpailut 28.7. Kerimäellä sekä Piirin henkilökohtaiset mestaruudet 27.9. Mikkelissä.
Onginta
Onkikisoista saatiin ongittua Piirinmestaruuspilkit 10.3. Otavassa. Rantaonginnan mestaruudet ratkottiin 7.6. Rantasalmella ja laituripilkit pilkittiin 8.9. Mikkelin satamassa.

KOULUTUSTOIMINTA
TSEMPPI-koulutukset teemalla Esteiden raivaustalkoot järjestettiin 11.10. Mikkelissä sekä 12.10. Savonlinnassa.
Liiton järjestökoulutus pidettiin 8.11. Mikkelissä. Kurssille osallistui XX jäsentä. Paikallisena järjestäjänä toimi XX.
Piirissä järjestettiin kotisivukoulutuksia seuraavasti: Kotisivut Yhdistysavaimella -peruskursseja kolme kappaletta. 19.5. Mäntyharjulla, 20.9 Pieksämäellä sekä 18.10.  Savonlinnassa. Kukin kurssi oli kestoltaan kuusi oppituntia. Kursseille osallistui yhteensä 23 henkilöä 11 eri yhdistyksestä. Kouluttajina toimivat Armi Sundström ja Jouko Metsälä.

MUU TOIMINTA
Muuta Piirin toimintaa oli historiikkitoimikunnan kokoontuminen Joroisissa. Siellä saatiin myös Piirin 50 -vuotishistoriikin kirjoitus etenemään.

LOPUKSI
Hallitus kiittää kaikkia yhdistyksiä ja yhdistysten vapaaehtoisia jaksamisesta yhteisten asioiden hoidossa jo toisena vaikeana vuonna peräkkäin. On tärkeää, että yhdistyksissä säilyy usko huomiseen. Uskomme jäsenhankintaan tulevaisuudessa, kunhan pääsemme pitämään kerhoja ja järjestämään tapahtumiamme normaalisti.
Suuret kiitokset tapahtumista vastanneille yhdistyksille ja vapaaehtoistyön suorittajille. Kaikille jäsenille kiitos eläkkeensaajien yhdistysten toiminnan tukemiselle ja mukanaolosta. Toimikaamme aina heikoimman puolesta ja muistetaan, että yhdessä olemme enemmän.

ELÄKKEENSAAJIEN KESKUSLIITON MIKKELIN PIIRI RY:N HALLITUS